Wednesday, December 6, 2017

Merendah Diri (Tawadhuk)

بســـــم الله الرحمن الرحيم
الســـلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sesungguhnya, kebahagiaan dan kemuliaan sejati adalah dimiliki oleh kekasih-kekasih Allah, iaitu insan-insan yang ketika di dunia selalu bermuraqabah kepada Allah SWT dengan melakukan segala perintah-Nya, tanpa rasa jemu dan hanyalah semata-mata kerana Allah SWT.

Bukan orang yang tawadhuk itu merasa bahawa ia telah mengalah, tetapi orang yang tawadhuk itu ialah bila berbuat sesuatu merasa diri belum layak mendapat syurga dengan amal dan ibadah melainkan dengan kehendak dan kekusaan Allah SWT.


Zikir ini dapat mengingatkn kita bertapa kerdilnya kita, secara tidak lansung dapat melatih diri kita untuk merendah diri(tawadhuk) terhadap kebesaran dan kekusaan Allah SWT.

Kita sebagai seorang mukallaf yang tidak terlepas daripada melakukan dosa merasakan tidak layak untuk ke Syurga Allah yang sangat didambakan oleh setiap hambanya dan pada masa yang sama kita tidak sanggup untuk masuk ke Neraka. Natijahnya, penting kepada kita untuk senantiasa bertaubat kerana Allah menyukai setiap hamba-Nya yang sentiasa bertaubat. Allah itu Maha Pengampun..

wallahualam..

7 comments:

  1. Moga-moga saat kita diberi kelebihan, kita kekal tawadhu dan tak membangga diri :)

    ReplyDelete
  2. nice bang.. thanks untuk postingannya.. saya banyak instropeksi diri setelah baca artikel ini

    ReplyDelete
  3. Salam singgah dan follow :)

    http://www.akuseorangtraveler.com/

    ReplyDelete
  4. asalam belum updated blog lagi ke sahabat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Other Site