Monday, April 25, 2016

Kesempurnaan

Suatu hari, Seorang Murid bertanya kepada gurunya "Bagaimana caranya agar kita mendapatkan sesuatu yang paling sempurna dalam hidup..?" Lantas Gurunya berkata "Berjalanlah lurus di taman bunga, lalu petiklah bunga yang paling indah menurutmu, dan setelah itu jangan pernah kembali kebelakang..!".

Setelah berjalan dan sampai di hujung taman, Si Murid kembali dengan tangan kosong. Lalu Si Guru bertanya "Mengapa kamu tidak mendapatkan bunga satu pun...???" Si Murid kemudian menjawab "Sebenarnya tadi aku sudah menemukannya, tapi aku tidak memetiknya, kerana aku fikir mungkin di depan nanti pasti ada yg lebih indah. Namun ketika aku sudah sampai di hujung, aku baru sedar bahawa yang aku lihat tadi adalah yg TERINDAH, dan aku pun tak bisa kembali kebelakang lagi..!"

Sambil tersenyum, Sang Guru berkata "Ya, itulah kehidupan. Semakin kita mencari kesempurnaan, semakin pula kita tidak akan pernah mendapatkannya. Kerana kesempurnaan yang hakiki tidak pernah ada, yang ada hanyalah keikhlasan hati kita untuk menerima kekurangan. JANGAN MENCARI KESEMPURNAAN, tapi sempurnakanlah apa yg telah ada pada kita.

wallahualam..,

sumber : facebook

8 comments:

  1. betul tu...kdg sempurna susah etul nak dpt..tpi dgn terima kekurgan barulah dpt sempurna..

    ReplyDelete
  2. sama juga pilih baju di shopping mall...bila xde duit byk yg suka..bila ada duit takde yg berkenan..huhu

    ReplyDelete
  3. wahhhhhh... dah upgred ye... dulu cikgu aku suh aku cari daun rumput yang cantik dekat padang sekolah jeeee.... sebab kat sekolah tak dibenarkan petik bunga sesuka hati... nanti kena denda dengan cikgu diseplin... huhuhu

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing this tazkirah..
    BTW, teruskan mengomen di blog AK krna 5 pengomen teratas pada 1 Ramadhan bakal menerima kad raya!

    ReplyDelete
  5. ayat terbaik di penghujung..
    =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Other Site